Background Image
 1 / 13 Next Page
Information
Show Menu
1 / 13 Next Page
Page Background

УДК 533.6:51.001.57

ЧИСЛЕННОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ АЭРОУПРУГОЙ ДИНАМИКИ

ВОЗДУШНОГО СТАРТА ПРИ НАЛИЧИИ СЛУЧАЙНОГО РАЗБРОСА

ПАРАМЕТРОВ АЭРОДИНАМИЧЕСКОГО НАГРУЖЕНИЯ

О.Н. Тушев

,

Г.А. Щеглов

МГТУ им. Н.Э. Баумана, Москва, Российская Федерация

e-mail:

georg@energomen.ru

Рассмотрена проблема безопасного десантирования ракеты космического на-

значения из фюзеляжа транспортного самолета в пространственный поток

несжимаемой среды при воздушном старте. Исследовано влияние стохасти-

ческих характеристик спутного следа за самолетом-носителем на динамику

процесса десантирования. Решена сопряженная задача аэроупругости, неста-

ционарные аэродинамические нагрузки определены методом вихревых элемен-

тов. Методом стохастического анализа при умеренной загрузке ресурсов ма-

шины получены границы областей разброса кинематических параметров дви-

жения ракеты: линейных и угловых перемещений. Вероятность попадания в

эти границы соответствует практически достоверному событию. Результа-

ты численного моделирования показали, что случайный разброс начального

состояния спутного следа дает существенную ширину границ области раз-

броса кинематических параметров движения ракеты не только в плоскости

тангажа, но и в плоскости рыскания.

Ключевые слова

:

воздушный старт, аэроупругость, метод вихревых элементов,

динамика конструкций, стохастический анализ.

NUMERICAL SIMULATION OF AIR LAUNCH AEROELASTICITY

WITH RANDOM VARIATION OF AERODYNAMIC LOADING

PARAMETERS

O.N. Tushev

,

G.A. Shcheglov

Bauman Moscow State Technical University, Moscow, Russian Federation

e-mail:

georg@energomen.ru

The problem of safe air launch vehicle descent from heavy airlifter cargo bay is

considered. The influence of aircraft fuselage vortex wake on the descend dynamics

is studied. Three-dimensional incompressible flow is considered. The coupled fluid

- structure interaction problem is solved. Vortex element method with new vortex

element — vortex cell for unsteady flow dynamic simulation is used. The elastic-mass

model of the vehicle and launcher is taken into account. Aim of this work is to study

influence of wake stochastic characteristics on the unsteady aerodynamic loads and

on kinematic parameters of launch vehicle motion. Stochastic analysis method is used

to define the boundaries of kinematic parameters’ variation region. The probability of

hitting a random event into the region with boundaries is found to be almost equal to

the probability of a certain event. An original algorithm with moderate computational

cost is presented for determining the boundaries of the parameter variation region.

Numerical simulation results are obtained for variation regions of linear and angular

displacements boundary of heavy launch vehicle prototype. It is shown that random

variation of the wakes initial state gives a significant variation region for kinematic

parameters of the vehicle, not only in the pitch plane, but also in the yaw plane so

that the worst-case combination of parameters can lead to emergency.

Keywords

:

air launch, aeroelasticity, vortex element method, structural dynamics,

stochastic analysis.

22 ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. “Машиностроение”. 2015. № 1