Идентификация диссипативных свойств конструкций по результатам экспериментального анализа
ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2016. № 4
21
10.
Смыслов В.И.
Исследование колебаний линейной системы при многоточечном воз-
буждении и автоматизации измерений // Труды ЦАГИ им. Н.Е. Жуковского. 1970.
Вып. 1217. С. 64–86.
11.
Clerc D
. Methode de recherche des modes propres par calcul de l´ation harmonique excit
optimum d
´apres les res les resultats bruts d´essais de vibrations // Note technique: ONERA.
1967. No. 119. 57 p.
12.
Бернс В.А
. Модальная идентификация динамических систем на основе монофазных
колебаний // Научный вестник НГТУ. 2010. № 3 (40). С. 99–109.
Бернс Владимир Андреевич
— д-р техн. наук, доцент, начальник отдела Сибирского
научно-исследовательского института авиации имени С.А. Чаплыгина (Российская Феде-
рация, 630051, г. Новосибирск, ул. Ползунова, д. 21/1).
Жуков Егор Павлович
— инженер Сибирского научно-исследовательского института
авиации имени С.А. Чаплыгина (Российская Федерация, 630051, г. Новосибирск,
ул. Ползунова, д. 21/1).
Маринин Дмитрий Александрович
— начальник отдела АО «Информационные спут-
никовые системы» имени академика М.Ф. Решетнёва» (Российская Федерация, 662972,
Красноярский край, г. Железногорск, ул. Ленина, д. 52).
Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:
Бернс В.А., Жуков Е.П., Маринин Д.А. Идентификация диссипативных свойств кон-
струкций по результатам экспериментального модального анализа // Вестник МГТУ
им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2016. № 4. C. 4–23.
DOI: 10.18698/0236-3941-2016-4-4-23
IDENTIFICATION OF THE STRUCTURES DISSIPATIVE PROPERTIES
ACCORDING TO THE EXPERIMENTAL MODAL ANALYSIS RESULTS
V.A. Berns
1
v.berns@yandex.ruE.P. Zhukov
1
zh-ep@yandex.ruD.A. Marinin
2
marinin@iss-reshetnev.ru1
FSUE Siberian Aeronautical Research Institute named after S.A. Chaplygin, Novosibirsk,
Russian Federation
2
JSC Academician M.F. Reshetnev Information Satellite Systems, Zheleznogorsk,
Krasnoyarsk Region, Russian Federation
Abstract
Keywords
One of the stages of aircraft production is the development
of the design dynamic models used to ensure the operating
efficiency and the target product lifetime. Initially, such
models are based on the technical documentation, and then
corrected by the results of the experimental modal analysis of
structures. When compiling design models, a priori, mathe-
matical descriptions of elastic, inertial and dissipative pro-
perties of structures are used. Descriptions of elastic and
inertial forces are based on the concepts of potential and
kinetic energies and the positive experience of solving the
problems of the dynamical systems eigenmode, but in order
to specify the properties of the damping forces, the base is
Mathematical model of structure,
identification of mathematical
model, experimental modal analy-
sis, eigenmodes, monophasic
vibrations, damping matrix