Previous Page  18 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 20 Next Page
Page Background

Идентификация диссипативных свойств конструкций по результатам экспериментального анализа

ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2016. № 4

21

10.

Смыслов В.И.

Исследование колебаний линейной системы при многоточечном воз-

буждении и автоматизации измерений // Труды ЦАГИ им. Н.Е. Жуковского. 1970.

Вып. 1217. С. 64–86.

11.

Clerc D

. Methode de recherche des modes propres par calcul de l´ation harmonique excit

optimum d

´apres les res les resultats bruts d´essais de vibrations // Note technique: ONERA.

1967. No. 119. 57 p.

12.

Бернс В.А

. Модальная идентификация динамических систем на основе монофазных

колебаний // Научный вестник НГТУ. 2010. № 3 (40). С. 99–109.

Бернс Владимир Андреевич

— д-р техн. наук, доцент, начальник отдела Сибирского

научно-исследовательского института авиации имени С.А. Чаплыгина (Российская Феде-

рация, 630051, г. Новосибирск, ул. Ползунова, д. 21/1).

Жуков Егор Павлович

— инженер Сибирского научно-исследовательского института

авиации имени С.А. Чаплыгина (Российская Федерация, 630051, г. Новосибирск,

ул. Ползунова, д. 21/1).

Маринин Дмитрий Александрович

— начальник отдела АО «Информационные спут-

никовые системы» имени академика М.Ф. Решетнёва» (Российская Федерация, 662972,

Красноярский край, г. Железногорск, ул. Ленина, д. 52).

Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:

Бернс В.А., Жуков Е.П., Маринин Д.А. Идентификация диссипативных свойств кон-

струкций по результатам экспериментального модального анализа // Вестник МГТУ

им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2016. № 4. C. 4–23.

DOI: 10.18698/0236-3941-2016-4-4-23

IDENTIFICATION OF THE STRUCTURES DISSIPATIVE PROPERTIES

ACCORDING TO THE EXPERIMENTAL MODAL ANALYSIS RESULTS

V.A. Berns

1

v.berns@yandex.ru

E.P. Zhukov

1

zh-ep@yandex.ru

D.A. Marinin

2

marinin@iss-reshetnev.ru

1

FSUE Siberian Aeronautical Research Institute named after S.A. Chaplygin, Novosibirsk,

Russian Federation

2

JSC Academician M.F. Reshetnev Information Satellite Systems, Zheleznogorsk,

Krasnoyarsk Region, Russian Federation

Abstract

Keywords

One of the stages of aircraft production is the development

of the design dynamic models used to ensure the operating

efficiency and the target product lifetime. Initially, such

models are based on the technical documentation, and then

corrected by the results of the experimental modal analysis of

structures. When compiling design models, a priori, mathe-

matical descriptions of elastic, inertial and dissipative pro-

perties of structures are used. Descriptions of elastic and

inertial forces are based on the concepts of potential and

kinetic energies and the positive experience of solving the

problems of the dynamical systems eigenmode, but in order

to specify the properties of the damping forces, the base is

Mathematical model of structure,

identification of mathematical

model, experimental modal analy-

sis, eigenmodes, monophasic

vibrations, damping matrix