Динамика отделения головного блока от ракеты-носителя в случае аварии…
ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017. № 2
13
Кокушкин Вячеслав Вячеславович
— д-р техн. наук, профессор кафедры «Теоретиче-
ская механика» МГТУ им. Н.Э. Баумана (Российская Федерация, 105005, Москва,
2-я Бауманская ул., д. 5).
Хомяков Михаил Кимович
— канд. техн. наук, специалист РКК «Энергия» им. С.П. Коро-
лёва (Российская Федерация, 141070, Московская обл., г. Королёв, ул. Ленина, д. 4а).
Овсянникова Наталья Юрьевна
— специалист РКК «Энергия» им. С.П. Королёва (Рос-
сийская Федерация, 141070, Московская обл., г. Королёв, ул. Ленина, д. 4а).
Богомолов Николай Вячеславович
— специалист РКК «Энергия» им. С.П. Королёва
(Российская Федерация, 141070, Московская обл., г. Королёв, ул. Ленина, д. 4а).
Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:
Кокушкин В.В., Хомяков М.К., Овсянникова Н.Ю., Богомолов Н.В. Динамика отделения
головного блока от ракеты-носителя в случае аварии на атмосферном участке выведе-
ния // Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017. № 2. C. 4–14.
DOI: 10.18698/0236-3941-2017-2-4-14
DYNAMIC OF EMERGENCY FAIRING SEPARATION FROM LAUNCH
VEHICLE IN ATMOSPHERIC ASCENT
V.V. Kokushkin
1
М.K. Khomyakov
2
mkelektro1@yandex.ru N.Yu.Ovsyannikova
2
nataliaovsyannikova87@gmail.comN.V. Bogomolov
2
1
Bauman Moscow State Technical University, Moscow, Russian Federation
2
S.P. Korolev Rocket and Space Corporation Energia, Korolev, Moscow Region,
Russian Federation
Abstract
Keywords
The purpose of the article was to examine dynamics of
the emergency separation of the fairing along with the
spacecraft “Soyuz” reentry module during the rocket
atmospheric ascent. The study suggests different mathe-
matical models of variable mass body — separate fairing.
First, we chose the optimal model allowing us to perform
end-to-end simulation from fairing separation to reentry
module self-contained motion. Then, we assessed non-
collision of fairing separation from the launch vehicle,
recorded the separation process and examined the fairing
self-contained motion. Next, we found the regularities of
the transient process and determined the fairing flow
stability rating. Finally, we made a statistic analysis of the
fairing self-contained motion
Separate fairing, emergency separa-
tion, separation dynamics, relative
motion, stability rating