1 / 9 Next Page
Information
Show Menu
1 / 9 Next Page
Page Background

ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. «Машиностроение». 2016. № 3

131

DOI: 10.18698/0236-3941-2016-3-131-139

УДК 621.926

Исследование процесса ударного измельчения угля

в пневмотранспортной измельчительной установке

Г.И. Нечаев, С.В. Ленич, В.А. Турушин

Луганский государственный университет им. В. Даля, г. Луганск

e-mail:

ttsnu@meta.ua

Рассмотрены эффективные и энергосберегающие способы измельчения угля в

системах пылеприготовления на тепловых электростанциях. Приведены ре-

зультаты теоретических и экспериментальных исследований измельчения ан-

трацита в пневмотранспортной измельчительной установке. Исследовано вли-

яние основных факторов на работу, непосредственно затрачиваемую на про-

цесс измельчения антрацита. Получен эмпирический коэффициент использова-

ния работы разрушения частиц. Относительное расхождение теоретических и

экспериментальных результатов не превышает 10 %, что свидетельствует об

адекватности разработанной математической модели измельчения антрацита

в пневмотранспортной измельчительной установке реальным процессам.

Ключевые слова:

измельчение, пылеприготовление, антрацит, пневмотранс-

порт, удельная поверхность, мельница.

Research Results of Coal Impact Grinding Process

in the Pneumatic Transport Mill

G.I. Nechayev, S.V. Lenich, V.A. Turushin

Dahl Lugansk State University, Lugansk

e-mail:

ttsnu@meta.ua

The paper is devoted to the topic of current interest in developing the effective and

energy saving methods of coal powder processing in the thermal power stations. One

of the effective thin grinding methods is solid particles impact on a hard balk. This

method can be implemented by the air stream particle acceleration and the particles

impact on the angle pipes dash elements of a pneumatic transport mill. This device is

designated for coal powder processing systems and makes it possible to combine the

coal grinding and pneumatic transporting processes. The article looks at theoretical

and experimental research results of anthracite grinding in the laboratory pneumatic

transport mill and investigates the influence of the main factors on anthracite grind-

ing process. We found that the air-coal mixture velocity, the angle of pipe’s turn in

the transport pipeline, the mass concentration and the primary specific surface area

of the grinded material contribute to the increase in specific surface area. The de-

struction work coefficient of the obtained particles allowed us to define the energy

which is directly spent on coal grinding. The relative divergence of theoretical and

experimental results doesn’t exceed 10 % that testifies to adequacy of the developed

mathematical model to real processes of anthracite grinding in the pneumatic

transport mill.

МАШИНОСТРОЕНИЕ И МАШИНОВЕДЕНИЕ