ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. «Машиностроение». 2016. № 3
131
DOI: 10.18698/0236-3941-2016-3-131-139
УДК 621.926
Исследование процесса ударного измельчения угля
в пневмотранспортной измельчительной установке
Г.И. Нечаев, С.В. Ленич, В.А. Турушин
Луганский государственный университет им. В. Даля, г. Луганск
e-mail:
ttsnu@meta.uaРассмотрены эффективные и энергосберегающие способы измельчения угля в
системах пылеприготовления на тепловых электростанциях. Приведены ре-
зультаты теоретических и экспериментальных исследований измельчения ан-
трацита в пневмотранспортной измельчительной установке. Исследовано вли-
яние основных факторов на работу, непосредственно затрачиваемую на про-
цесс измельчения антрацита. Получен эмпирический коэффициент использова-
ния работы разрушения частиц. Относительное расхождение теоретических и
экспериментальных результатов не превышает 10 %, что свидетельствует об
адекватности разработанной математической модели измельчения антрацита
в пневмотранспортной измельчительной установке реальным процессам.
Ключевые слова:
измельчение, пылеприготовление, антрацит, пневмотранс-
порт, удельная поверхность, мельница.
Research Results of Coal Impact Grinding Process
in the Pneumatic Transport Mill
G.I. Nechayev, S.V. Lenich, V.A. Turushin
Dahl Lugansk State University, Lugansk
e-mail:
ttsnu@meta.uaThe paper is devoted to the topic of current interest in developing the effective and
energy saving methods of coal powder processing in the thermal power stations. One
of the effective thin grinding methods is solid particles impact on a hard balk. This
method can be implemented by the air stream particle acceleration and the particles
impact on the angle pipes dash elements of a pneumatic transport mill. This device is
designated for coal powder processing systems and makes it possible to combine the
coal grinding and pneumatic transporting processes. The article looks at theoretical
and experimental research results of anthracite grinding in the laboratory pneumatic
transport mill and investigates the influence of the main factors on anthracite grind-
ing process. We found that the air-coal mixture velocity, the angle of pipe’s turn in
the transport pipeline, the mass concentration and the primary specific surface area
of the grinded material contribute to the increase in specific surface area. The de-
struction work coefficient of the obtained particles allowed us to define the energy
which is directly spent on coal grinding. The relative divergence of theoretical and
experimental results doesn’t exceed 10 % that testifies to adequacy of the developed
mathematical model to real processes of anthracite grinding in the pneumatic
transport mill.
МАШИНОСТРОЕНИЕ И МАШИНОВЕДЕНИЕ