Влияние частичной гомогенизации процесса сгорания на экологические показатели дизеля
ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2016. № 4
125
7.
Kavtaradze R.Z., Natriashvili T.M., Zelentsov A.A
. Ignition delay and emission of the nox-
ious substances in double-fuel engines working on the natural gas and syngases // Chapter 15
(p. 109–120) in the Book: Innovative methods for improvement of technical, economic and
ecological efficiency of motor Ca8. New York, NOVA-Publishers., 2015. 138 p.
8.
Кавтарадзе Р.З., Цайлингер К., Цитцлер Г
. Задержка воспламенения в дизеле при
использовании различных топлив // Теплофизика высоких температур. 2005. Т. 43. № 6.
С. 947–965.
9.
Heat
insulating effect of soot deposit on local transient heat transfer in diesel engine com-
bustion chamber / R. Kavtaradze, А. Zelentsov, S. Gladyshev, Z. Kavtaradze, D. Oni-
shchenko // SAE International Paper. 2012. No. 2012-01-1217. 12 p.
10.
Расчет
радиационно-конвективного теплообмена в камере сгорания дизеля /
Р.З. Кавтарадзе, А.И. Гайворонский, В.А. Федоров, Д.О. Онищенко, А.В. Шибанов //
Теплофизика высоких температур. 2007. Т. 45. № 5. С. 741–748.
11.
Кавтарадзе Р.З., Зеленцов А.А
. Влияние формы впускных каналов на эффективные и
экологические показатели среднеоборотного дизеля // Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана.
Сер. Машиностроение. 2015. № 6. С. 59–73. DOI: 10.18698/0236-3941-2015-6-59-73
Кавтарадзе Реваз Зурабович
— д-р техн. наук, профессор кафедры «Поршневые двига-
тели» МГТУ им. Н.Э. Баумана (Российская Федерация, 105005, Москва, 2-я Бауманская
ул., д. 5).
Зиновьев Илья Александрович
— инженер НОЦ «Формула-студент» МГТУ им. Н.Э. Бау-
мана (Российская Федерация, 105005, Москва, 2-я Бауманская ул., д. 5).
Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:
Кавтарадзе Р.З., Зиновьев И.А. Влияние частичной гомогенизации процесса сгорания на
экологические показатели дизеля // Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машино-
строение. 2016. № 4. C. 113–127. DOI: 10.18698/0236-3941-2016-4-113-127
PARTIAL HOMOGENIZATION EFFECT OF THE COMBUSTION
PROCESS ON THE ENVIRONMENTAL PERFORMANCE OF DIESEL
R.Z. Kavtaradze
kavtaradzerz@mail.ruI.A. Zinovev
zinovievilia@gmail.comBauman Moscow State Technical University, Moscow, Russian Federation
Abstract
Keywords
The purpose of the research was to examine the changes in
the local values of turbulent kinetic energy and temperature,
as well as their impact on the local formation of nitrogen
oxides and soot in diesel engine combustion chamber in the
case of the base (two-fold (split) fuel injection) and alterna-
tive (different variants of five-fold fuel injection) fuel injec-
tion characteristics. We defined the optimum parameters of
the fuel injection, resulting in a partially homogeneous com-
bustion in part load mode. We found that it is appropriate to
combine an alternative process of partially homogeneous
combustion optimized in part load modes, with the conven-
tional diesel combustion in normal engine duty
Diesel, repeated injection, mix-
ture homogenization, nitrogen
oxides, soot