Previous Page  13 / 15 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 15 Next Page
Page Background

Влияние частичной гомогенизации процесса сгорания на экологические показатели дизеля

ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2016. № 4

125

7.

Kavtaradze R.Z., Natriashvili T.M., Zelentsov A.A

. Ignition delay and emission of the nox-

ious substances in double-fuel engines working on the natural gas and syngases // Chapter 15

(p. 109–120) in the Book: Innovative methods for improvement of technical, economic and

ecological efficiency of motor Ca8. New York, NOVA-Publishers., 2015. 138 p.

8.

Кавтарадзе Р.З., Цайлингер К., Цитцлер Г

. Задержка воспламенения в дизеле при

использовании различных топлив // Теплофизика высоких температур. 2005. Т. 43. № 6.

С. 947–965.

9.

Heat

insulating effect of soot deposit on local transient heat transfer in diesel engine com-

bustion chamber / R. Kavtaradze, А. Zelentsov, S. Gladyshev, Z. Kavtaradze, D. Oni-

shchenko // SAE International Paper. 2012. No. 2012-01-1217. 12 p.

10.

Расчет

радиационно-конвективного теплообмена в камере сгорания дизеля /

Р.З. Кавтарадзе, А.И. Гайворонский, В.А. Федоров, Д.О. Онищенко, А.В. Шибанов //

Теплофизика высоких температур. 2007. Т. 45. № 5. С. 741–748.

11.

Кавтарадзе Р.З., Зеленцов А.А

. Влияние формы впускных каналов на эффективные и

экологические показатели среднеоборотного дизеля // Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана.

Сер. Машиностроение. 2015. № 6. С. 59–73. DOI: 10.18698/0236-3941-2015-6-59-73

Кавтарадзе Реваз Зурабович

— д-р техн. наук, профессор кафедры «Поршневые двига-

тели» МГТУ им. Н.Э. Баумана (Российская Федерация, 105005, Москва, 2-я Бауманская

ул., д. 5).

Зиновьев Илья Александрович

— инженер НОЦ «Формула-студент» МГТУ им. Н.Э. Бау-

мана (Российская Федерация, 105005, Москва, 2-я Бауманская ул., д. 5).

Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:

Кавтарадзе Р.З., Зиновьев И.А. Влияние частичной гомогенизации процесса сгорания на

экологические показатели дизеля // Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машино-

строение. 2016. № 4. C. 113–127. DOI: 10.18698/0236-3941-2016-4-113-127

PARTIAL HOMOGENIZATION EFFECT OF THE COMBUSTION

PROCESS ON THE ENVIRONMENTAL PERFORMANCE OF DIESEL

R.Z. Kavtaradze

kavtaradzerz@mail.ru

I.A. Zinovev

zinovievilia@gmail.com

Bauman Moscow State Technical University, Moscow, Russian Federation

Abstract

Keywords

The purpose of the research was to examine the changes in

the local values of turbulent kinetic energy and temperature,

as well as their impact on the local formation of nitrogen

oxides and soot in diesel engine combustion chamber in the

case of the base (two-fold (split) fuel injection) and alterna-

tive (different variants of five-fold fuel injection) fuel injec-

tion characteristics. We defined the optimum parameters of

the fuel injection, resulting in a partially homogeneous com-

bustion in part load mode. We found that it is appropriate to

combine an alternative process of partially homogeneous

combustion optimized in part load modes, with the conven-

tional diesel combustion in normal engine duty

Diesel, repeated injection, mix-

ture homogenization, nitrogen

oxides, soot