М.А. Котов, Л.Б. Рулева, С.И. Солодовников, С.Т. Суржиков
28
ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017. № 3
Котов Михаил Алтаевич
— канд. физ.-мат. наук, научный сотрудник лаборатории «Радиа-
ционная газовая динамика» Института проблем механики (ИПМех) им. А.Ю. Ишлинского
РАН (Российская Федерация, 119526, Москва, пр-т Вернадского, д. 101, корп. 1).
Рулева Лариса Борисовна
— научный сотрудник лаборатории «Радиационная газовая
динамика» ИПМех им. А.Ю. Ишлинского РАН (Российская Федерация, 119526, Москва,
пр-т Вернадского, д. 101, корп. 1).
Солодовников Сергей Иванович
— инженер лаборатории «Радиационная газовая ди-
намика» ИПМех им. А.Ю. Ишлинского РАН (Российская Федерация, 119526, Москва,
пр-т Вернадского, д. 101, корп. 1).
Суржиков Сергей Тимофеевич
— д-р физ.-мат. наук, профессор, академик РАН, директор
ИПМех им. А.Ю. Ишлинского РАН, зав. лабораторией «Радиационная газовая динамика»
ИПМех им. А.Ю. Ишлинского РАН (Российская Федерация, 119526, Москва, пр-т Вернад-
ского, д. 101, корп. 1), профессор, зав. кафедрой «Физическая и химическая механика» Мос-
ковского физико-технического института (государственного университета) (Российская
Федерация, 141701, Московская обл., г. Долгопрудный, Институтский переулок, д. 9).
Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:
Котов М.А., Рулева Л.Б., Солодовников С.И., Суржиков С.Т. Расчетно-экспериментальные
исследования структуры высокоскоростного потока газа при обтекании моделей фрагмен-
тов летательных аппаратов // Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017.
№ 3. C. 18–30. DOI: 10.18698/0236-3941-2017-3-18-30
COMPUTATIONAL AND EXPERIMENTAL RESEARCH OF THE HIGH-SPEED
GAS FLOW STRUCTURE NEAR AIRCRAFT FRAGMENTS MODELS
М.А. Kotov
1
ma_kotov@mail.ruL.B. Ruleva
1
ruleva@ipmnet.ruS.I. Solodovnikov
1
sis63@yandex.ruS.T. Surzhikov
1, 2
surg@ipmnet.ru1
Ishlinsky Institute for Problems in Mechanics, Russian Academy of Sciences,
Moscow, Russian Federation
2
Moscow Institute of Physics and Technology (State University), Dolgoprudny,
Moscow Region, Russian Federation
Abstract
Keywords
The study shows the results of calculation and experimental
studies of shock-wave configurations formed during the
high-speed gas flow of aircraft fragments models at Mach
numbers M = 4–8. We performed a series of experiments
with models — semiwedges having single and double apex
angles, as well as sharp and blunted edges. The article
describes technical works aimed at increasing the accuracy of
experimental research. The study also gives the results of
modeling by means of the developed author's code of gas
dynamic processes fixed experimentally. Finally, we estimate
the use of experimental results for validation of the de-
veloped calculation codes
Shock aerodynamic tube, aerothermo-
dynamics, computational and experi-
mental research, shock-wave interac-
tion, aircraft fragments models