А.А. Дунайцев, В.И. Солонин
96
ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017. № 2
16.
Абрамович Г.Н., Крашенинников С.Ю., Секундов А.Н.
Турбулентное смешение газо-
вых струй. М.: Наука, 1974. 272 с.
17.
Дунайцев А.А., Солонин В.И.
Процессы массообмена в пучках оребренных стержней //
Проблемы машиностроения и автоматизации. 2016. № 1. С. 125–134.
Дунайцев Алексей Анатольевич
— ассистент кафедры «Ядерные реакторы и установ-
ки» МГТУ им. Н.Э. Баумана (Российская Федерация,105005, Москва, 2-я Бауманская ул.,
д. 5).
Солонин Владимир Иванович
— д-р техн. наук, профессор кафедры «Ядерные реакто-
ры и установки» МГТУ им. Н.Э. Баумана (Российская Федерация, 105005, Москва,
2-я Бауманская ул., д. 5).
Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:
Дунайцев А.А., Солонин В.И. Структура осредненного течения и массообмена в плот-
ном пучке оребренных тепловыделяющих элементов газоохлаждаемого реактора //
Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017. № 2. C. 84–98.
DOI: 10.18698/0236-3941-2017-2-84-98
MEAN FLOW AND MASS EXCHANGE STRUCTURE IN DENSE BUNDLE
OF FUEL RODS OF GAS-COOLED REACTOR
A.A. Dunaytsev
adunaitsev@mail.ruV.I. Solonin
Bauman Moscow State Technical University, Moscow, Russian Federation
Abstract
Keywords
The study gives the results of simulating gas flow in a dense
bundle consisting of 37 finned simulators of fuel rods
enclosed in a hexagonal cover. The paper presents charac-
teristics of the experimental stand, the physical work site
model, the system and measurement techniques. We
describe a method for constructing computational grids for
rod arrays with mostly hexagonal elements. We analyzed
the distribution of average velocity, temperature, static
pressure, friction losses in the bundle. The distribution was
obtained from the results of numerical simulation and
measured in a physical experiment with local flow heating
at the entrance to the bundle and some part of the rod
simulators. Findings of the research show that the differ-
rence between the calculated and experimental data on the
flow characteristics is due to the geometrical deviations of a
physical model paths from the nominal path geometry
used in the calculations. We draw the conclusion about the
possibility of using SST turbulence model for simulating
dense finned bundles of fuel rods
Hydrodynamics, mass transfer, rod
bundle, cell, channel, numerical simula-
tion, computational fluid dynamics, fuel
rod element spacing, local heating, heat
transfer, heat exchange intensification,
speed, temperature, friction loss, static
pressure