Previous Page  13 / 15 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 15 Next Page
Page Background

А.А. Дунайцев, В.И. Солонин

96

ISSN 0236-3941. Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017. № 2

16.

Абрамович Г.Н., Крашенинников С.Ю., Секундов А.Н.

Турбулентное смешение газо-

вых струй. М.: Наука, 1974. 272 с.

17.

Дунайцев А.А., Солонин В.И.

Процессы массообмена в пучках оребренных стержней //

Проблемы машиностроения и автоматизации. 2016. № 1. С. 125–134.

Дунайцев Алексей Анатольевич

— ассистент кафедры «Ядерные реакторы и установ-

ки» МГТУ им. Н.Э. Баумана (Российская Федерация,105005, Москва, 2-я Бауманская ул.,

д. 5).

Солонин Владимир Иванович

— д-р техн. наук, профессор кафедры «Ядерные реакто-

ры и установки» МГТУ им. Н.Э. Баумана (Российская Федерация, 105005, Москва,

2-я Бауманская ул., д. 5).

Просьба ссылаться на эту статью следующим образом:

Дунайцев А.А., Солонин В.И. Структура осредненного течения и массообмена в плот-

ном пучке оребренных тепловыделяющих элементов газоохлаждаемого реактора //

Вестник МГТУ им. Н.Э. Баумана. Сер. Машиностроение. 2017. № 2. C. 84–98.

DOI: 10.18698/0236-3941-2017-2-84-98

MEAN FLOW AND MASS EXCHANGE STRUCTURE IN DENSE BUNDLE

OF FUEL RODS OF GAS-COOLED REACTOR

A.A. Dunaytsev

adunaitsev@mail.ru

V.I. Solonin

Bauman Moscow State Technical University, Moscow, Russian Federation

Abstract

Keywords

The study gives the results of simulating gas flow in a dense

bundle consisting of 37 finned simulators of fuel rods

enclosed in a hexagonal cover. The paper presents charac-

teristics of the experimental stand, the physical work site

model, the system and measurement techniques. We

describe a method for constructing computational grids for

rod arrays with mostly hexagonal elements. We analyzed

the distribution of average velocity, temperature, static

pressure, friction losses in the bundle. The distribution was

obtained from the results of numerical simulation and

measured in a physical experiment with local flow heating

at the entrance to the bundle and some part of the rod

simulators. Findings of the research show that the differ-

rence between the calculated and experimental data on the

flow characteristics is due to the geometrical deviations of a

physical model paths from the nominal path geometry

used in the calculations. We draw the conclusion about the

possibility of using SST turbulence model for simulating

dense finned bundles of fuel rods

Hydrodynamics, mass transfer, rod

bundle, cell, channel, numerical simula-

tion, computational fluid dynamics, fuel

rod element spacing, local heating, heat

transfer, heat exchange intensification,

speed, temperature, friction loss, static

pressure